۱۳۹۶ تیر ۲۱, چهارشنبه

عضویت در سپاه پاسداران، راهی برای تامین آینده شغلی و اقتصادی جوانان ایرانی

پرونده ویژه تازه‌ترین شماره هفته‌نامه لوپوئن به حضور سپاه پاسداران در معادلات قدرت در ایران و در منطقه و همچنین به فعالیت‌های اقتصادی این نهاد در ایران اختصاص دارد.  در این گزارش امده که سپاه در خط مقدم مبارزه با داعش در خارج از مرزها حضور دارد، و این در حالی ست که در داخل کشور بخش امنیت و اقتصاد را به دست دارد و در واقع می‌توان گفت که سپاه پاسدارن در ایران به عنوان قدرت اصلی در این کشور است.
خبرنگار ویژه این هفته‌نامه به بهشت زهرا، قطعه شهدا رفته و از مزار "شهید"ی نوشته که در جنگ در سوریه در ماه آوریل گذشته کشته شده است: "دو زن پیچیده در چادر در حال گریه و زاری بر سر قبر او هستند."جوان 23 ساله‌ای که در شهر "حما" جان سپرده است. او عضو سپاه پاسداران بوده است.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: "از زمان اعلان جنگ خلیفه داعش در سال 2014 سپاه پاسداران در حال مبارزه با جهادگرایان است. در عراق، نیروهای سپاه از شبه نظامیان شیعه این کشور علیه داعش حمایت می‌کنند و در سوریه، کسانی که به آنها مدافعان حرم می‌گوییم در واقع به کمک بشار اسد رفته‌اند و به طور رسمی ماموریت آنها حفظ حرم زینب، دختر امام اول شیعیان است، جایی که داعش وعده خراب کردن آن را داده است، اما نیروهای سپاه در آنجا بیش از هرچیز با شورشیان مخالف بشار اسد می‌جنگند."
در این گزارش به نقل از "علی آلفونه" پژوهشگر حوزه سپاه آمده که دست‌کم 600 نیروی سپاه در سوریه و 120 نفر در عراق کشته شده‌اند.
جوانی که دو ماه پیش در 23 سالگی در سوریه کشته شده، حسین نام داشته و برای بار سوم به سوریه می‌رفته است. خانواده‌اش می‌گویند که او "داوطلبانه" رفتن به سوریه را انتخاب کرده بوده: "از وقتی کوچک بود، به سپاهیان به دلیل گرایشات مذهبی آنها علاقه داشت. احتمال اینکه در یک دانشگاه خوب هم پذیرفته شود، وجود داشت؛ اما او این کار را نکرد تا پاسدار شود."
روی سنگ قبر حسین دو تصویر حک شده است: در یکی از آنها او در حال مداحی است و در دیگری در حالی که کلاشنیکف در دست دارد مقابل یک ویرانه در سوریه ایستاده است. همچنین بخشی از وصیت‌نامه او روی سنگ آمده که خواسته این شعر بر آن حک شود: "سر قبرم چو بخوانند دمی روضه شام    سر خود با لبه سنگ لحد می‌شکنم"
و پدر حسین به خبرنگار لوپوئن می‌گوید که "او وظیفه خود در مقابل امپریالیسم را انجام داد. داعش تنها ابزاری ست در دست غربی‌ها تا بعد از اسرائیل، بخش دیگری از سرزمین اسلامی را غصب کنند و قدرت شیعه را بشکنند."
با اولین سپاهی
لوپوئن سپس به نقل از حمزه غالبی، رئیس شاخه جوانان ستاد میرحسین موسوی در سال 1388 که اکنون ساکن پاریس است،  آورده است: "من خوشحالم از اینکه نیروهای سپاه در خارج از مرزها از ایران حفاظت می‌کنند." به گفته وی "مبارزات سپاه باعث ثبات ایران می‌شود."
به نوشته هفته نامه لوپوئن سپاه پاسداران اکنون 130 هزار عضو دارد که در 4 بخش حضور دارند: نیروی زمینی، هوایی، دریایی و نیروهای خارج مرزها. این نیروها همچنین بسیجی‌ها را در کنترل خود دارند که به نظر می‌رسد حدود 4 میلیون عضو داوطلب هستند. هردوی این نهادها در همان ابتدای انقلاب توسط آیت‌الله خمینی تاسیس شد و به همین دلیل لوپوئن به نقل از محسن رفیق دوست راننده ماشینی که رهبر پیشین جمهوری اسلامی را در بهمن 1357 از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا رساند، می‌نویسد: "من اولین سپاهی هستم."
خبرنگار لوپوئن که با محسن رفیق دوست در بالاترین طبقه آپارتمانی گران در تهران قرار ملاقات داشته به نقل از او می‌نویسد: "وقتی قرار شد سپاه تشکیل شود، ما دور هم جمع شدیم و من کاغذی برداشتم تا نام اعضای اولیه را روی آن بنویسیم و در بالای صفحه نام خودم را نوشتم."
رفیق دوست در ادامه می‌گوید: "ما همه جوانانی که می‌خواستند از انقلاب دفاع کنند را تشویق می‌کردیم که به ما بپوندند."
به گفته رفیق دوست نخستین ماموریت آنها ردیابی و به دام انداختن نیروهای کمونیستی بوده که حتی با برخی از آنها در سرنگون کردن رژیم محمدرضا شاه همکاری داشتند. رفیق دوست سپس دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق را به یاد می‌اورد؛ زمانی که برخی کشورهای غربی به دلیل ترس از شعارهای مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر صدور انقلاب از عراق حمایت می‌کردند و فروش اسلحه به ایران هم تحریم شده بود: "دوران بسیار سختی بود؛ اما ما بالاخره توانستیم از راه میانبر سوریه و لیبی، سلاح وارد کنیم. چینی‌ها هم به طور مستقیم به ما اسلحه فروختند."
به گفته او "انقلاب اسلامی همیشه منافع کشورهای قدرتمند را تهدید می‌کند. به همین دلیل ما همیشه در تحریم هستیم. "
سپاه و امنیت اقتصادی جوانان ایرانی
اما حالا 38 سال پس از انقلاب به نوشته لوپوئن محسن رفیق دوست نقش پاسدار بودن خود را با تجارت عوض کرده است: "پس از ده سال ریاست بنیاد مستضعفان، موسسه خصوصی نور را راه اندازی کرد."
موسسه‌ای که رفیق دوست می‌گوید از طریق آن کار "واردات دارو" به ایران و "فروش ارزان" آن را انجام می‌داده و همه درآمد آن را به "مستضعفان" می‌بخشد.
وی همچنین "مقاطعه‌کار" است که سود حاصل از آن هم به گفته خودش صرف امور خیریه می‌شود.
هرچند این وزیر سابق سپاه اکنون فعالیت‌های اقتصادی بسیاری انجام می‌دهد و موسسه خاتم الانبیا متعلق به سپاه به نوشته لوپوئن سالانه 12 میلیارد دلار گردش مالی دارد اما به گفته رفیق دوست : "وقتی جنگ پایان یافت، دولت از سپاه دعوت کرد تا در فعالیت‌های سازندگی شرکت کند و سپاه این کار را همچنان ادامه می‌دهد."
لوپوئن همچنین به گزارشی از یکی از منابع غربی اشاره می‌کند که اعلام کرده بود طبق برآوردها "50 درصد از اقتصاد ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم در دست سپاه است."
این هفته نامه در عین حال می‌نویسد که "امپراتوری سپاه به طور واقعی در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ایجاد شد.
لوپوئن همچنین به سراغ جوانانی رفته که به همین دلیل علاقه دارند به سپاه ملحق شوند؛ همچنان که یکی از آنها می‌گوید: "اگر عضو سپاه شوم آینده اقتصادی‌ام تامین است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر