۱۳۹۴ مهر ۱۰, جمعه

گزارشگران بدون‌مرز محکومیت هفت سال و نیم زندان برای سهیل عربی را محکوم کرد

محکومیت با اعمال شاقه
خبرگزاری هرانا ـ گزارشگران بدون مرز محکومیت هفت سال و نیم زندان قطعی وب‌نگار زندانی، سهیل عربی را که دوسال آن مرحله “اثبات پشیمانی با پژوهش دینی” برای لغو کامل مجازات مرگ است، محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از گزارشگران بدون مرز، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ این وب‌نگار در شعبه ۸۱ دادگاه کیفری تهران دوباره محاکمه و به هفت سال و نیم زندان با احتساب دو سال برای اثبات پشیمانی و تغییر در رفتار برای نجات از مجازات اعدام، محکوم شده است.
سهیل عربی که متهم به ارتداد و رفتارهای ضددینی شده بود، طی یک حکم خنده دار به 7.5 سال زندان، دو سال فرصت برای اثبات پشیمانی، مطالعه 12 جلد کتاب و تهیه خلاصه کتاب، مکاتبه با موسسه در راه حق و پژوهشکده امام خمینی و ارائه پرسش و پاسخ ها به صورت مکتوب در دادگاه. تهیه مقاله ای با موضوع دین یا مذهب شناسی تهیه و برای نوشتن آن به پنج تا ده کتاب رجوع کند. وی باید در طی دو سال هر سه ماه یک گزارش از تحقیقات خود به دادگاه بدهد. 
یادم افتاد به مجازات محمدخردادیان که محکوم شده بود که در ایران زندگی کند. یعنی آقای قاضی پذیرفته بود که زندگی در ایران نوعی مجازات است. حالا هم قاضی احتمالا به این نتیجه رسیده که سخت ترین عذابی که برای یک بشر وجود دارد، خواندن کتاب است. لابد برای خودش خواندن یک کتاب و فهمیدن آن به اندازه تحمل ده سال زندان سخت بوده و به همین دلیل سهیل عربی را به مجازاتی سخت تر از مرگ محکوم کرده. یعنی او را واداشته است که تعدادی کتاب بخواند و محکوم شده که آن کتابها را بفهمد. حالا اگر این کتابها قابل فهم هم نباشد، این دیگر مشکل این سهیل عربی است. به هر حال برای قاضی مربوطه عقل سلیم و برای سهیل عربی آرزوی رهایی از دست این امت دیوانه را می کنیم. 
احتمالا برای متهمان بعدی مجازات های سخت تری در نظر گرفته می شود، مثلا فرض کنید طرف را محکوم می کنند که باید تمام نوحه های حدادیان  را به مدت سه سال هر روز گوش کند. یا محکومش می کنند که چهار سال در قم طلبگی کند و در حجره های برادران طلبه زندگی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر