۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

حکم جلب کودک 5 ساله در یکی از دادگاههای لرستان



دادگاهی در لرستان حکم جلب کودکی پنج ساله را صادر کرد
  • یک کودک پنج ساله هنگام بازی ناخواسته چشم همبازی خود را مجروح می کند.
  •  پدر و مادر کودک آسیب دیده از کودک پنج ساله که بدون قصد و غرض قبلی باعث آسیب دیدن چشم دوستش شده بود، شکایت می کنند.
  •  قاضی دادگاه بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی حکم جلب کودک را صادر و او را محکوم به پرداخت دیه می کند.
    کم جلب یک کودک پنج ساله که هنگام بازی باعث صدمه دیدن چشم کودک همبازی و همسال خود شده بود، به حکم دادگاهی در لرستان صادر شد.
    دو کودک هم سن و سال خارج از خانه مشغول بازی بودند که یکی از آن دو هنگام بازی ناخواسته باعث می شود مقداری سنگ ریزه و خاک وارد چشم دوستش شود. کودک آسیب داده با مالیدن چشم هایش باعث می شود آسیب بیشتری وارد شود که نهایتا کودک به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرار می گیرد.
    پدر و مادر کودک آسیب دیده از کودک پنج ساله که بدون قصد و غرض قبلی باعث آسیب دیدن چشم دوستش شده بود، شکایت می کنند و از آن عجیب تر اینکه قاضی دادگاه به اتهام «ایراد صدمه بدنی غیر عمد به غیر» حکم جلب کودک را صادر و او را محکوم به پرداخت دیه می کند.
    این مسئله در جلسه هیات مدیره ستاد دیه استان که رئیس کل دادگستری لرستان نیز حضور داشته بررسی و در نهایت با دستور رئیس کل دادگستری از ورود این کودک پنج ساله به کانون اصلاح و تربیت جلوگیری می شود.
    توکل شاکرمی، مدیرعامل ستاد دیه استان لرستان، با اشاره به این که در گذشته بارها شاهد بروز حوادث غیرعمد کودکان و نوجوانان در حین بازی یا به صورت حادثه و اتفاق بوده‌ایم، گفت در تمام موارد رأی بر پرداخت دیه توسط اولیاء صادر و از زندانی کردن طفل تا رسیدن به سن قانونی خودداری می‌شد. در حالی که طبق قانون جدید مجازات اسلامی ماده ۹۲، «در جرائمی که مستلزم پرداخت دیه یا هر ضمان مالی دیگری است؛ دادگاه اطفال و نوجوانان مطابق مقررات مربوط به پرداخت دیه و خسارت حکم می‌کند».  همچنین در ماده ۴۶۲ این قانون آمده است «دیه جنایت عمدی و شبه‌عمدی برعهده خود مرتکب است».
    او افزود با توجه به این که طی دو ماه گذشته شاهد دو مورد مشابه دیگر بوده ایم به نظر میرسد این ماده قانون جدید مجازات اسلامی نیاز به بازنگری و اصلاح جدی دارد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر