۱۳۹۵ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

امید کوکبی، فیزیکدانی که در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده، به سرطان کلیه مبتلا شده است

#امیدکوکبی  
وکیل امید کوکبی، فیزیکدانی که در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده، می گوید که موکلش به سرطان کلیه مبتلا شده است و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد.

امید کوکبی (زاده ۱۳۶۱ در گنبد کاووس)، برگزیده المپیاد و دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا است که در بهمن ماه سال ۸۹ به ایران سفر کرده و هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و زندانی شد. او به ده سال زندان محکوم شد و هم اکنون در زندان به سر می برد.
فیزیکدان جوان ایرانی در زندان به سرطان کلیه دچار شده است. کارسینومای سلولهای کلیوی یک تومور بدخیم است که باید به سرعت درمان شود. وکیل امید گفته که موکل او نیازمند جراحی فوری «نفروکتومی» یا برداشت کامل کلیه به همراه تومور بدخیم کلیوی است و این جراحی هر چه زودتر باید صورت پذیرد. او تاکید کرد هرگونه تعلل در رسیدگی به وضعیت پزشکی امید کوکبی میتواند آسیبهای جبران ناپذیری را برای او به بار بیآورد.
آقای خلیلی در ارتباط با شرایط آزادی کوکبی به دلایل پزشکی هم گفت او علاوه بر شرایط آزادی مشروط، شرایط آزادی دائم و توقف اجرای حکم را هم دارد .
آقای خلیلی توضیح داد که موکلش در طول ۵ سال و ۳ ماهی که در حبس بوده، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است.
حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی اوایل ژانویه ۲۰۱۵ مجددن تایید شد
آقای کوکبی گفته است که حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شد و ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک اواخر سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به رهبر ایران خواستار آزادی وی شدند.
آنها در نامه خود نوشتند آقای کوکبی "تنها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران" زندانی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر