۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

نامه روسای دانشگاه تگزاس به سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل: نگران جان امید کوکبی هستیم؛ آزادش کنید

رییس "سامانه‌ی دانشگاه‌های ایالت تگزاس" و رییس "دانشگاه تگزاس در آستین"، در نامه‌ای مشترک به سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، خواهان آزادی امید کوکبی، دانشجوی زندانی این دانشگاه در ایران شدند.
"ویلیام مک‌رِیوِن" و "گرگوری ال. فِنوِس" در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار "تقاطع" قرار گرفته، خطاب به غلام‌علی خوش‌رو نوشته‌اند: «ما با احترام، این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی خود را از حبس و سلامت رو به وخامت امید کوکبی، یکی از دانشجویان سابق دوره‌ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌مان که شهروند ایران است ابراز کنیم.»
آن‌ها در ادامه با اشاره به زندانی بودن امید کوکبی در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ و ابتلای وی به سرطان کلیه در زندان، گفته‌اند: «آقای کوکبی، در دوره‌ی تحصیل در دپارتمان فیزیک، یک عضو باارزش جامعه‌ی علمی، و یک محقق جوانِ آینده‌دار بود. ما در خصوص حبس، و حالا، شرایطی که زندگی وی را تهدید می‌کند، بسیار نگران هستیم.»
بلندپایه‌ترین مقام‌های دانشگاه تگزاس در پایان نوشته‌اند که به نمایندگی از اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه، از دولت ایران می‌خواهند که امید کوکبی را به دلایل انسان‌دوستانه و پزشکی آزاد کند تا او بتواند درمان مناسب را دریافت کند و تحقیقاتش را در "دانشگاه تگزاس در آستین" از سر بگیرد.
آقایان مک‌ریون و فنوس از غلام‌علی خوش‌رو خواسته‌اند که این درخواست را به مقامات مربوطه در تهران ارجاع دهد و نتیجه را به اطلاع آن‌ها برساند.
در خبری مرتبط، گروهی از دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین نیز قصد دارند روز چهارشنبه (۲۷ اپریل-۸ اردیبهشت) برنامه‌ای را با خواست آزادی امید کوکبی برگزار کنند. در این برنامه که از ساعت ۵ عصر فردا در سالن "رابرت لی مور" این دانشگاه آغاز می‌شود، دانشجویان قرار است پیراهن‌هایی را با تصاویر امید کوکبی بپوشند و رو به دوربین برای وی پیام بفرستند. آن‌ها هم‌چنین طومار آزادی امید را که پیش‌تر به صورت آنلاین منتشر شده و تا کنون نزدیک به ۱۶هزار امضا دارد، امضا خواهند کرد. (اینجا:http://goo.gl/s9CQHH)
امید کوکبی پیش از بازداشت، پژوهش‌گر دوره پسادکترای دانشگاه آستین تگزاس در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر بود. او روز ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، زمانی که برای دیدار با خانواده‌اش در ایران به سر می برد، بعد از رد درخواست نهادهای نظامی-امنیتی برای هم‌کاری با پروژه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و بعد از ماه‌ها حبس انفرادی و بازجویی‌های پرفشار، از سوی دادگاه به دو اتهام «هم‌کاری با دولت متخاصم امریکا» و «تحصیل مال نامشروع» مجموعا به ۱۰ سال حبس محکوم گردید.
او روز ۱ اردیبهشت (۲۰ اپریل) بعد از نزدیک به دو سال دست‌وپنجه نرم کردن با خون‌ریزی و درد کلیه، تحت عمل جراحی قرار گرفت و طی آن، کلیه راست وی به علت وجود تومور بدخیم سرطانی به طور کامل از بدنش خارج شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر