۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

نتانیاهو: رژیم ایران میلیاردها دلار آزادشده را صرف ماشین ترور خود خواهد کرد



بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در مصاحبه‌ای با مارتا رَدِتز، خبرنگار ارشد شبکه‌ی خبری ای.بی.سی یک بار دیگر گفت که توافق صورت‌گرفته میان شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی در خصوص برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران، توافقی “بد” است و امنیت اسراییل، منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد.
آقای نتانیاهو در این گفتگو تاکید کرد که حکومت ایران منابع مالی به دست‌آمده از برداشته شدن تحریم‌ها را به جای آن‌که صرف مردم این کشور کند به “ماشین ترور” خود در سراسر جهان تزریق خواهد کرد.
او گفت: «این توافق، زیرساخت‌های گسترده هسته‌ای را در ایران باقی می‌گذارد؛ به شکل تقریبا سریعی، تحریم‌ها را برمی‌دارد و میلیاردها دلار را به خزانه‌ی دولت ایران سرازیر می‌کند. آن‌ها این پول‌ها را برای ساخت مدرسه یا بیمارستان یا جاده‌ها صرف نمی‌کنند؛ آن‌ها این منابع را صرف ماشین ترور خود در سراسر جهان و ماشین نظامی که هم‌اکنون در حال فتح خاورمیانه است، خواهند کرد.»
وی اضافه کرد که از نظر او فشار باید به حکومت ایران تا زمانی که به شکل قابل‌توجهی زیرساخت‌های هسته‌ای و نیز برنامه موشکی‌اش را جمع‌ کند و به تجاوز در منطقه و ترور در جهان پایان دهد، ادامه یابد.
نخست‌وزیر اسراییل در عین حال در پاسخ به این پرسش که راه‌حلش برای رسیدن به توافقی خوب چیست، به نمونه‌ی موفق جمع کردن برنامه سلاح‌های شیمیایی رژیم سوریه اشاره کرد و گفت: «اگر دو سال قبل می‌گفتیم بشار اسد می‌پذیرد که تمام انبار مواد شیمیایی‌اش را از سوریه خارج کند، غیرواقع‌بینانه بود اما امروز این اتفاق افتاده است.»
نتانیاهو در پایان بر “صلح‌آمیز” بودن راه‌حلش برای رسیدن به “توافق خوب” تاکید و خاطرنشان کرد فشار تحریم‌ها که جمهوری اسلامی را به میز مذاکره آورد، می‌تواند به توافقی بهتر نیز منجر شود.
گفتنی است توافق اولیه صورت گرفته در لوزان بر سر چارچوب توافق نهایی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تاکنون واکنش‌های متفاوتی را در ایران و امریکا برانگیخته است.
در ایران، با وجود سکوت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نزدیکان و منصوبان او هم‌چون “امامان جمعه”، اکثریت اعضای مجلس شورای اسلامی از جمله علی لاریجانی، رییس آن، و حتی شماری از فرماندهان نظامی شامل حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح و یدالله جوانی، مشاور نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران از این توافق حمایت کرده‌اند.
این در حالی است که اصول‌گرایان تندروتر مانند حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، و نیز چهره‌های نزدیک به “جبهه پایداری” مانند حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده، دستاوردهای این توافق را برای جمهوری اسلامی در مقابل امتیازهای داده شده به طرف مقابل، بسیار ناچیز توصیف کرده‌اند و حتی آن را با قرارداد ترکمانچای که به عنوان قراردادی “ننگین” در میان ایرانیان شناخته می‌شود، مقایسه نموده‌اند.
در امریکا نیز جمهوری‌خواهان در کنگره استقبال چندانی از این توافق نکرده‌اند و آن را دارای ابهاماتی دانسته‌اند که نگران‌شان کرده است. در این میان، باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا گفته که این کمیته بنا بر اعلام قبلی روز ۱۴ اپریل (۲۵ فروردین) طرح بازبینی توافق نهایی با ایران را به رای خواهد گذاشت.
بر اساس این طرح دوحزبی، رییس جمهوری امریکا موظف است تا ظرف ۵ روز بعد از امضای توافق با جمهوری اسلامی، متن آن را در اختیار کنگره قرار دهد. این طرح هم‌چنین تاکید می‌کند که باراک اوباما تا ۶۰ روز حق تعلیق یا کاهش تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را ندارد. هم‌چنین بعد از بررسی و تایید توافق از سوی کنگره، رییس جمهوری امریکا موظف است هر ۹۰ روز، میزان تعهد جمهوری اسلامی به بندهای توافق را ارزیابی کند و در اختیار کنگره بگذارد. درصورتی که او نتواند چنین تعهدی را تایید کند، کنگره این اختیار را دارد تا به صورت سریع، تحریم‌های تعلیق یا لغوشده را بازگرداند.
درصورتی که این طرح ۶۷ رای از ۱۰۰ رای سنا (دو‌سوم) را به دست بیاورد، وتوی باراک اوباما بر آن بی‌تاثیر خواهد بود. آن‌گونه که آقای کورکر به فاکس‌نیوز گفته، این طرح هم‌اکنون ۶۴ یا ۶۵ رای را در سنا دار

منبع:  وبسایت  taghato

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر