۱۳۹۴ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم سن شان زیر ۱۸ سال باشد، ممنوع است.

رضا حجازی
روز سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه ۸۷، پس از آن که وکیل و خانواده‌ی رضا حجازی، با شنیدن خبر لغو حکم اعدام فرزندشان با خوشحالی زندان اصفهان را ترک کردند، گمان نمی‌بردند که کمتر از چند ساعت دیگر خبر اعدام فرزندشان را در سایت روابط عمومی دادگستری اصفهان مشاهده کنند.
رضا حجازی، در پانزده سالگی در یک درگیری جمعی به اتهام قتل عمد دستگیر شد و حکم وی از دادگاه، قصاص و اعدام اعلام شد.
محمد مصطفایی، وکیل رضا حجازی، معتقد است قضات شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور بدون در نظر گرفتن سن متهم و اینکه او می بایست در دادگاه اطفال محاکمه شود، حکم اعدام را بر خلاف قانون تایید کرده اند.
رضا حجازی در حالی به دار آویخته شد که ساعاتی پیش از اجرای این حکم، قاضی و مسئولان زندان اصفهان از لغو اجرای حکم اعدام خبر داده بودند. اما پس از اینکه وکیل و خانواده‌ی وی محل زندان را ترک می‌کنند، این نوجوان بیست ساله به دار آویخته می‌شود.
احکام اعدام نوجوانان در حالی صادر و اجرا می‌شود که دستگاه قضایی ایران با وجود پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک، این قوانین را توجیه پذیرفته است،
ولی در نهایت بر خلاف آن عمل می کند. طبق ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک و بند ششم ماده پنج میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که به تصویب دستگاه قضایی ایران نیز رسیده است،
اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم سن شان زیر ۱۸ سال باشد، ممنوع است.
اما دستگاه قضایی با این توجیه که سن کودک برای پسران ۱۵ سال قمری و برای دختران ۹ سال قمری است این قوانین را تفسیر می کند و یا با نگاه داشتن کودکان و نوجوانان در زندان تا رسیدن به سن ۱۸ سال و سپس اجرای حکم اعدام، در عمل بر خلاف این قوانین عمل می کند.
منبع: خبرنامه امیرکبیر
#اعدام_نوجوانان  #زندان  #قصاص



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر