۱۳۹۴ تیر ۳, چهارشنبه

اعطای جایزه «قهرمان صادرات» به رضا ضراب توسط دولت ترکیه!

  • حریت»، در گزارشی از نشست دو روز پیش در مجمع صادرکنندگان ترکیه نوشته که اردوغان هم در آن حضور داشته.
  • در این نشست به شرکت بازرگانی تحت مدیریت رضا ضراب جایزه اعطا شده.
  • معاون نخست وزیر از اینکه این جایزه را اعطا کرده پشیمان است.
  • وزیر اقتصاد اما می‌گوید هیچ عذاب وجدانی در این زمینه ندارد.
  • ضراب در دسامبر ۲۰۱۳ در چارچوب تحقیقات از پرونده اختلاس و فساد مالی در ترکیه دستگیر شده بود.
  • گفته می‌شود ضراب شبکه گسترده مالی متعلق به بابک زنجانی را در ترکیه اداره می‌کرده است.

دو عضو ارشد دولت ترکیه بر سر شرکت در مراسم اعطای جایزه «صادرکننده برتر» به رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌تبار، دچار اختلاف شدند.
به گزارش روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، دو روز پیش در نشست عمومی مجمع صادرکنندگان ترکیه که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، به همراه چند تن از وزرای خود در آن حضور داشتند، به شرکت بازرگانی تحت مدیریت رضا ضراب جایزه اعطا شد.
این در حالی‌ست که نقش او در پرونده فساد مالی و اختلاس گسترده در ترکیه در دسامبر سال ۲۰۱۳، منجر به بازداشت این بازرگان و جنجال‌های زیادی در ترکیه شده بود. در کنار رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه، نعمان کورتولوش، معاون نخست وزیر و نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه هم حضور داشتند و جایزه «قهرمان صادرات» را به شرکت «ولگام غذا» تحت مدیریت رضا ضراب اعطا کردند.
حضور رضا ضراب در این مراسم و اعطای جایزه به او، واکنش‌های مختلفی را توسط این دو مقام ارشد دولت ترکیه به همراه داشت. وزیر اقتصاد گفت به‌خاطر شرکت در این مراسم «هیچ عذاب وجدانی ندارد»؛ درحالی‌که معاون نخست‌وزیر از شرکت در این جلسه ابراز تاسف کرد و گفت در مقابل «عمل انجام شده» قرار گرفته است.
زیبکچی با تاکید بر این‌که به عنوان وزیر اقتصاد هیچ عذاب وجدانی نسبت به فردی که او را برای نخستین بار دیده ندارد، از ابراز تاسف و پشیمانی نسبت به این موضوع خودداری کرد.
با این وجود کورتولوش با تاکید بر اینکه ضراب را نمی شناخته، گفت «اگر می‌دانستم قرار است به او (رضا ضراب) جایزه دهم، در این چارچوب ایفای نقش نمی‌کردم.» او ادامه داد، کاش ترتیب دهندگان، این جوایز را پیش‌تر هماهنگ کرده بودند و دولت در این چارچوب ایفای نقش نمی کرد.
رضا ضراب در دسامبر ۲۰۱۳ در چارچوب تحقیقات از پرونده اختلاس و فساد مالی به‌اتهام پرداخت رشوه به وزرای کابینه وقت ترکیه دستگیر شده بود. پس از افشای پرونده اختلاس، ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد وقت، از سمت خود استعفا کرد. با این حال، رضا ضراب هم چند ماه بعد از اتهامات خود تبرئه و آزاد شد.
گفته می‌شود ضراب که همسر ابرو گوندیش، خواننده معروف ترک هم است، شبکه گسترده مالی متعلق به بابک زنجانی را در ترکیه اداره می‌کرده است.
 www.manoto1.com/news/yl6qsu/NEWS18188?utm_campaign=socialflow&utm_source=socialflow&utm_medium=facebook

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر