۱۳۹۳ آبان ۹, جمعه

  • گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران گفت از اعدام ریحانه شوک زده و غمگین شده است.
  • به گفته احمد شهید شمار اعدام‌ها در ایران از ۵۸۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۶۸۷ نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران با تاکید بر اینکه بارها نگرانی خود را نسبت به حکم اعدام ریحانه جباری به مقامات ایران ابراز کرده است، اعدام او را خشم آور خواند.
او گفت از اعدام ریحانه "شوک زده و غمگین" شده است.
شهید اضافه کرد اگرچه بارها مسائلی را در رابطه با پرونده ریحانه جباری با مقامات ایران مطرح کرده بود، اما هیچگاه آنها پاسخ روشنی به او در رابطه با پرونده ریحانه جباری ندادند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران همچنین به افزایش اعدام‌ها در ۱۲ تا ۱۵ ماه گذشته اشاره کرد و اینکه این افزایش آمار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی بوده است هرچند او در این رابطه دولت روحانی عامل افزایش اعدام‌ها در ایران نیست و مجلس و دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل کلیدی تصمیم نهایی را می‌‌گیرند.
او همچنین افزود که شمار اعدام‌ها در ایران از ۵۸۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۶۸۷ نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت.
اعدام ریحانه جباری بازتاب گسترده جهانی‌ داشته و بسیاری از مقامات رسمی‌ کشور‌های خارجی‌ و نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری به آن واکنش نشان دادند.
اعدام این دختر ۲۷ ساله در شرایطی صورت گرفت که تا آخرین لحظه خانواده مقتول اصرار داشتند که ریحانه قاتل اصلی‌ نبوده و حتی به گفته شعله پاکروان، مادر ریحانه، دقایقی‌ پیش از اجرای حکم نیز جلال سربندی، فرزند مقتول مشغول فیلمبرداری از ریحانه بود و از او می‌‌خواست قاتل اصلی‌ را معرفی‌ کند که ریحانه گفت او فقط یکل ضربه چاقو به مقتول وارد کرد و پس از آن نمی‌‌داند چه اتفاقی‌ افتاده است و تقاضا کرد او را به مادرش ببخشند.
به گفته مادر ریحانه جباری، جلال سربندی کسی‌ بود که اهرم را فشار داد تا حکم اعدام اجرا شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر