میان همه افسانه هایی که در طول هزار و چهار صد سال در ارتباط با این ماجرا ساخته و پرداخته شده است احتمالا هیچکدام بیمایه تر از این افسانه نیست که حمله عرب با مقاومت جدی از جانب ایرانیان روبرو نشد و آیین نو با« آغوش باز» از جانب مردمی که از حکومت و از روحانیت خود ناخرسند بودند پذیرفته شد .
بر این افسانه نه تنها از جانب تاریخ نگاران اسلامی ، بلکه در عین حال از جانب دستگاه های ۱۴۰۰ ساله روحانیت حاکم بر کشور خود ما آنقدر تاکید نهاده شده که تدریجا به عنوان واقعیتی تاریخی از جانب بسیاری از خود ایرانیان نیز که امکان آگاهی زیادی بر تاریخ گذشته خود نداشته اند ،و شاید هنوز هم ندارند، پذیرفته شده است
برای فتح طبرستان در زمان خلافت عثمان جنگ سختی بدست سردار او سعید بن عاص صورت گرفت که ناکام ماند و ازجمله سرکردگان این سردار حسن و حسین فرزندان علی بودند در سومین شورش مردم گرگان در زمان سلیمان بن عبدالملک خلیفه اموی سردار عرب که با ۱۲۰ هزار سپاه به سرکوبگری آنان آمده بود ۴۰ هزار تن از مردم شهر را بقتل رسانید با این وجود چند سال بعد از آن سردار دیگر عرب قحطبه بن شبیب عامل خلافت عباسی ۳۰ هزار تن دیگر از مردم گرگان را بجرم عصیان مجدد علیه خلافت عرب بکشت دوران شمشیر کشی قتیبه بن مسلم سردار اعزامی حجاج بن یوسف که هردو بیماری آدمکشی و شکنجه گری داشتند نه تنها از خونبارترین دوره های تاریخ خراسان بلکه از دورانهای در حد اعلی ننگین تاریخ همه ایران وهمه جهان اسلام بود زیرا که به سخن یک شاعر عرب که طبری در تاریخ خود آورده است
وی از هر شهری که سوارانش در آن رفتند جز گودالی و گورستانی بر جای نگذاشتعبداله بن عازم در چالوس به بهانه رسیدگی به شکایات مردم دستور داد تا آنانرا در مکانهای متعددی جمع آوردند و سپس یکایک ایشانرا بحضور طلبید و مخفیانه گردن زد بطوریکه در پایان روز از آن قوم هیچکس نمانده بودو فرمود تا در مسافت دو فرسخ دارها بزدند و اجساد کشتگان را بر دو جانب جاده بیاویختند
در حمله تازیان به همدان مردم شهر چنان جنگیدند که مقاومت آنان در عظمت با جنگ نهاوند برابر بود و از آنان چندان کشته شدند که بشمار نتوان آید
مثلا حاکم محلی سیستان که در سال ۳۰ هجری به اطاعت عربهادر آمد ملزم شد سالانه یک میلیون درهم به خلیفه باج دهد و باضافه هر سال یکهزار برده جوان برایش بفرستدحاکم کرمان ملزم شد سالانه دو میلیون درهم و دو هزار برده بابت تاوان جنسی جمعا به مبلغ یک میلیون درهم نقد و چهار صد بار زعفران به خلیفه بدهد .
امیر خوارزم بموجب پیمان خود با قتیبه بن مسلم ناگزیر به تحویل طلا نقره پارچه و کالاهای دیگر از جمله ۱۰۰۰۰ برده جوان شد .
و امیر سغد ملزم شد یک میلیون و دویست هزار درهم پول نقد دو هزار قطعه پارچه ابریشمی و ۳۰۰۰۰ برده جوان و سالم به خلیفه دهد وجالب است که در هیچیک از این توافقنامه ها سخنی از اسلام و از مسلمانی بمیان نیامده بود
"بر گرفته ازپس از هزار و چهارصد سال"
"آنچه هر ایرانی هزاره سوم میباید در باره واقعیت هایچهارده قرن تاریخ اسلامی کشورش بداند"صفحات ۳۹۹ تا ۴۰۷
نوشته شجاع الدین شفا
جلد اولنشر فرزاد
بر این افسانه نه تنها از جانب تاریخ نگاران اسلامی ، بلکه در عین حال از جانب دستگاه های ۱۴۰۰ ساله روحانیت حاکم بر کشور خود ما آنقدر تاکید نهاده شده که تدریجا به عنوان واقعیتی تاریخی از جانب بسیاری از خود ایرانیان نیز که امکان آگاهی زیادی بر تاریخ گذشته خود نداشته اند ،و شاید هنوز هم ندارند، پذیرفته شده است
برای فتح طبرستان در زمان خلافت عثمان جنگ سختی بدست سردار او سعید بن عاص صورت گرفت که ناکام ماند و ازجمله سرکردگان این سردار حسن و حسین فرزندان علی بودند در سومین شورش مردم گرگان در زمان سلیمان بن عبدالملک خلیفه اموی سردار عرب که با ۱۲۰ هزار سپاه به سرکوبگری آنان آمده بود ۴۰ هزار تن از مردم شهر را بقتل رسانید با این وجود چند سال بعد از آن سردار دیگر عرب قحطبه بن شبیب عامل خلافت عباسی ۳۰ هزار تن دیگر از مردم گرگان را بجرم عصیان مجدد علیه خلافت عرب بکشت دوران شمشیر کشی قتیبه بن مسلم سردار اعزامی حجاج بن یوسف که هردو بیماری آدمکشی و شکنجه گری داشتند نه تنها از خونبارترین دوره های تاریخ خراسان بلکه از دورانهای در حد اعلی ننگین تاریخ همه ایران وهمه جهان اسلام بود زیرا که به سخن یک شاعر عرب که طبری در تاریخ خود آورده است
وی از هر شهری که سوارانش در آن رفتند جز گودالی و گورستانی بر جای نگذاشتعبداله بن عازم در چالوس به بهانه رسیدگی به شکایات مردم دستور داد تا آنانرا در مکانهای متعددی جمع آوردند و سپس یکایک ایشانرا بحضور طلبید و مخفیانه گردن زد بطوریکه در پایان روز از آن قوم هیچکس نمانده بودو فرمود تا در مسافت دو فرسخ دارها بزدند و اجساد کشتگان را بر دو جانب جاده بیاویختند
در حمله تازیان به همدان مردم شهر چنان جنگیدند که مقاومت آنان در عظمت با جنگ نهاوند برابر بود و از آنان چندان کشته شدند که بشمار نتوان آید
مثلا حاکم محلی سیستان که در سال ۳۰ هجری به اطاعت عربهادر آمد ملزم شد سالانه یک میلیون درهم به خلیفه باج دهد و باضافه هر سال یکهزار برده جوان برایش بفرستدحاکم کرمان ملزم شد سالانه دو میلیون درهم و دو هزار برده بابت تاوان جنسی جمعا به مبلغ یک میلیون درهم نقد و چهار صد بار زعفران به خلیفه بدهد .
امیر خوارزم بموجب پیمان خود با قتیبه بن مسلم ناگزیر به تحویل طلا نقره پارچه و کالاهای دیگر از جمله ۱۰۰۰۰ برده جوان شد .
و امیر سغد ملزم شد یک میلیون و دویست هزار درهم پول نقد دو هزار قطعه پارچه ابریشمی و ۳۰۰۰۰ برده جوان و سالم به خلیفه دهد وجالب است که در هیچیک از این توافقنامه ها سخنی از اسلام و از مسلمانی بمیان نیامده بود
"بر گرفته ازپس از هزار و چهارصد سال"
"آنچه هر ایرانی هزاره سوم میباید در باره واقعیت هایچهارده قرن تاریخ اسلامی کشورش بداند"صفحات ۳۹۹ تا ۴۰۷
نوشته شجاع الدین شفا
جلد اولنشر فرزاد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر