۱۳۹۴ فروردین ۸, شنبه

روز جهانی شادی اعلام شد

روز جهانی شادی اعلام شد
سازمان ملل 20 مارس هر سال (مصادف با اول فروردین) را «روز جهانی شادی» اعلام كرده و خواستار شركت همه در این شادی شده است. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب لایحه‌ای اعلام كرد، روز جهانی شادی به تقویم روزهای جهانی سازمان ملل اضافه شد.
آنچه از فرهنگ و تمدن ایرانی به ما رسیده فرهنگ تلاش، امید، قدردانی، شادی، احترام به یکدیگر و موارد بسیاری از این دست است. ایرانیان همواره با پیام صلح و آشتی خواستار روابطی سالم و دوستانه با همه مردم در هر نقطه‌ای از جهان هستند. فرهنگ اصیل ایرانی فرهنگی آمیخته با شادی و نشاط و برخوردار از روحیه امید و سازندگی است.
جشن‌ها و آیین‌های باستانی همچون نوروز، جشن سده، مهرگان و ... در ایران دلیلی بر این ادعا است. نکته قابل توجه اینکه این جشن‌ها به صورت همگانی و یکپارچه برگزار می‌شده که نشان از اتحاد و همدلی ایرانیان در تمامی عصرها دارد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه دو روز قبل بیان کرده که سازمان ملل 20 مارس هر سال (مصادف با اول فروردین) را «روز جهانی شادی» اعلام كرده و خواستار شركت همه در این شادی شده است. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب لایحه‌ای اعلام كرد، روز جهانی شادی به تقویم روزهای جهانی سازمان ملل اضافه شد. در این لایحه كه به تصویب 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل رسید آمده است: جستجوی شادی، یك هدف بنیادین انسانی است. سازمان ملل از كشورهای عضو خواسته است، روز جهانی شادی را با روشی صحیح و از طریق فعالیت‌هایی نظیر اطلاع‌رسانی عمومی و آموزشی برگزار كنند.
اگر شادی در میان افراد یک جامعه کمرنگ شود، به مرور شاهد افسردگی‌های حاد و مزمن در مردم خواهیم بود که این افسردگی‌ها و عدم رضایت از زندگی در روند رشد و پیشرفت یک جامعه و کشور نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت
شادی به معنای وضع و حالت شاد، شاد بودن، خوشحالی و سرور است. برای شادی مرز و چارچوب مشخص و تعریف شده‌ای نمی‌توان در نظر گرفت. زیرا از دید اشخاص و فرهنگ‌های مختلف شادی معنا و مصادیق مختلف و متفاوت پیدا می‌کند. از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماری‌های روحی – روانی در مردم کاهش شادی و نشاط در میان آنان است. اگر به این مسئله به طور جدی پرداخته نشود خسارات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه وارد خواهد شد. از این‌رو اندیشمندان جهانی به منظور ایجاد این روحیه شاد در مردم به روش‌های مختلفی متوسل شده‌اند و به دنبال ابتکاراتی در خصوص افزایش روحیه شادی در مردم هستند.
انسان موجودی اجتماعی است و بسیاری از وقایع زندگی وی تحت تأثیر روابط اجتماعی است. شادی و غم می‌تواند در روابط اجتماعی وی، کسب موفقیت‌ها و تأمین انتظاراتش از یک زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشد. در محیط‌های شاد زمینه‌های خلاقیت و ابتکار افراد بروز پیدا می‌کند بنابراین توجه به شادی و نشاط در میان مردم امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و از آنجا که روز اول فروردین مصادف با روز جهانی شادی در نظر گرفته شده است، بهتر است برنامه‌ریزی‌های بلند مدت به منظور افزایش شادی و نشاط و زنده کردن هویت ایرانی صورت گیرد.
منصوره فراهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر