۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

جسد سوخته فرخنده توسط زنان در کابل دفن گردید

فرخنده، دختر جوانی که به طرز وحشیانه ای در کابل پایتخت افغانستان به اتهام سوزاندن قرآن بدون محاکمه توسط جمیعت خشمگین کشته شد، در این شهر به خاک سپرده شد. قتل این دختر خشم اجتماعی و محکومیت های گسترده را در پی داشت. 

صدها تن از مردم روز یکشنبه 22 مارچ 2015 در مراسم خاکسپاری این زن افغان شرکت کردند و تابوت وی را تا محل دفنش با سردادن شعارهایی علیه افراطگرایی و عاملان این قتل حمل نمودند.
تابوت فرخنده 27 ساله توسط جمعی از فعالان حقوق زنان حمل می شد. این زنان را جمعی از مردان اشتراک کننده در مراسم خاکسپاری محافظت می کردند. زنان افغان در این مراسم از خود یک عملکرد نادر را در کشوری نشان دادند که معمولا خشونت علیه زنان بدون محاکمه و مجازات عاملانش ادامه دارد.
فرخنده روز پنج شنبه در قلب پایتخت افغانستان توسط جمعیتی از افراد خشمگین که اکثرا مردان بودند به اتهام آنچه سوختاندن قرآن خوانده شد، در ابتدا به شدت لت و کوب گردید، سپس بدن نیمه جانش زیر موتر گردانیده شده و جسدش سوزانده شد.
باری سلام، یکی از فعالان حقوق بشر در کابل در مورد قتل این دختر گفت: «این یک جنابت علیه این خانواده است. این یک جنایت علیه یک خواهر و علیه انسانیت است». وی اضافه کرد: «همه کسانی که در کشتن وی دست داشتند و کسانی از آن دفاع کرده اند باید به محکمه کشانده شوند».
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که در سال گذشته دفاع از حقوق زنان را در قلب مبارزات انتخاباتی اش قرار داده بود و بر آن تاکید می کرد، کشتن فرخنده و آتش زدن جنازه وی را یک عملکرد "فجیع" خواند.
جمعیت "اوباش" که در کشتن گروهی فرخنده سهم داشتند، زمانی به خشم آمدند که ادعا شد این دختر جوان یک نسخه از قرآن را آتش زده است. محمد فرید افضلی، رئیس تحقیقات جنایی افغانستان گفت که این زن از بیماری نامشخص روانی رنج می برد.
مقتول حافظ قرآن بود
پدر این زن جوان در مورد این ادعا که دخترش قرآن را سوزانده کاملا مشکوک است؛ چرا که به گفته وی دخترش دیپلوم مطلاعات اسلامی داشت و حافظ قرآن بود.
جنرال محمد ظاهر، یک عضو وزارت داخله افغانستان که در مراسم خاکسپاری فرخنده اشتراک داشت نیز از گفته های پدر فرخنده حمایت کرد و گفت در آنجا "ذره ای از شواهد" هم وجود ندارد که این دختر کتابی را آتش زده باشد و اضافه کرد: «او کاملا بی گناه است».
او همچنان در صفحه فیسبوکش نوشته است: «با ديدن فلم ها و تصاوير متعدد و مطالعه اسناد مختلف و راپور های كشفی مربوط واقعه غم انگيز فرخنده، تاحال كدام اسناد كه مبنی بر آن فرخنده نامه كسب مسووليت جرمی نمايد بدست نيامد».



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر